בעיתוי מעניין: השופט סולברג מונה לחבר הוועדה לבחירת שופטים

ישראל רובין No Comments on בעיתוי מעניין: השופט סולברג מונה לחבר הוועדה לבחירת שופטים

נשיאת בית המשפט העליון עדכנה כי השופט נעם סולברג יחליף את השופט פוגלמן כחבר הוועדה לבחירת שופטים

השופט נעם סולברג צילום: Yonatan Sindel/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג יחליף את השופט עוזי פוגלמן כנציג בית המשפט העליון בוועדה לבחירת שופטים. כך עדכנה לפני זמן קצר (רביעי) נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לאחר בחירות שנערכו בבית המשפט.

סולברג, שומר מצוות ותושב גוש עציון, נחשב לשופט השמרן הבולט ביותר בבית המשפט והוא מחליף בתפקיד את המשנה לנשיאת העליון, השופט פוגלמן, שנחשב לאחד השופטים הבולטים במחנה האקטיביסטי בבית המשפט.

סולברג מונה לשופט בית המשפט העליון בזמן כהונת שר המשפטים יעקב נאמן בשנת 2012 וממעט עד נמנע מלהפעיל ביקורת שיפוטית על חקיקת הכנסת. בפסקי דין רבים מוצא את עצמו סולברג בעמדת מיעוט אל מול חבריו השופטים הליברלים-אקטיביסטים.

לפי שיטת הסניוריטי, לפיה נבחר לנשיא העליון השופט בעל הוותק הרב ביותר, הוא צפוי להתמנות לנשיא בית המשפט באוקטובר 2028, עם פרישתו של השופט יצחק עמית.

הבחירה בסולברג כמי שיחליף את פוגלמן אינה מפתיעה משום שהוא השופט הוותיק ביותר אחרי הנשיאה חיות והשופט עמית, שממשיכים לכהן כנציגי העליון בוועדה – והנוהג הוא שהשופטים הוותיקים ביותר מכהנים כנציגי בית המשפט.

עם זאת, מדובר בעיתוי מעניין שבו מתמנה שופט שמרן לנציג בוועדה בתקופה שבה הממשלה מנסה לקדם רפורמות משמעותיות במערכת המשפט ומוצאת את עצמה בעימות חריף מול המחנה האקטיביסטי בעליון. נזכיר כי אחד משינויי החקיקה המשמעותיים ביותר שניסתה לקדם הממשלה, עד כה ללא הצלחה, הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שיגביר את כוחו של הרוב הדמוקרטי במינוי השופטים במערכת המשפט.

בראש הוועדה לבחירת שופטים עומד שר המשפטים יריב לוין וחברים בה: שר נוסף (טרם נבחר), שני חברי כנסת (קארין אלהרר מיש עתיד ויצחק קרויזר מעוצמה יהודית), שלושה שופטי בית המשפט העליון (חיות, עמית וסולברג) ושני נציגי לשכת עורכי הדין (אילנה סקר ומוחמד נעאמנה).

את נציגי בית המשפט העליון בוועדה בוחר חבר שופטי העליון, לרוב על פי הוותק. הם מתחלפים אחת לשלוש שנים.

בתוך כך, נציין כי מאז כינון הממשלה מסרב שר המשפטים לוין לכנס את הוועדה, בשל הביקורת על הרכבה הבלתי מאוזן לטענתו ושאיפותיו לשנות את הרכבה. לוין טוען כי אין לו סיבה לכנס את הוועדה כאשר הרוב הדמוקרטי מיוצג בוועדה במיעוט זעיר. כנגד סירובו תלויות ועומדות עתירות בבית המשפט העליון.



0 תגובות